Case:
Den 28 november 2010 var det dags för julskyltning i Ludvika. Samma dag hade ”Julstugan” premiär i Hemtex f.d. lokaler i Engelbrekt Galleria i centrala Ludvika. I Julstugan kunde gallerians julshoppande besökare titta in, ta en paus i julstöket och njuta av underhållning med lokalanknutna gäster, pyssel, julrim och bak och allt annat som hör en riktigt, riktigt god jul till. Tre dagar i veckan LIVE-sändes en timmes webb-tv från Julstugan. Sändningarna visade på Unika Ludvikas Facebook-sida – navet i kommunikationen. Där kunde besökare även tävla om priser från lokala affärsidkare, läsa blogginlägg och komma med julklappstips, vilket även butiker kopplade till Unika Ludvika gavs möjlighet att göra.

http://vimeo.com/20605670

Bakgrund
Unika Ludvika är en ekonomisk förening som arbetar för att stärka handeln i Ludvika. Medlemmarna är köpmän, företagare, fastighetsägare, restauranger, caféer och Ludvika Kommun. Julhandeln är enormt viktig för butikerna i Ludvika, men konkurrensen från butikerna inne i Borlänge är stor, så alla kunder som gör sina julklappsinköp lokalt är en vinst för Ludvikas näringsidkare. För att få julshopparna att stanna i Ludvika krävdes något mer än bara ett stort varuutbud, och Landet Reklambyrå fick i uppdrag att ”rädda kvar julen” i Ludvika.

Mål
Julstugan i Engelbrekt Galleria var ett sätt att addera mervärde till julshopping lokalt i Ludvika genom att skapa en fysisk samlingspunkt för konsumenterna. Och aktiviteterna som arrangerades på plats gav i sin tur en anledning att kommunicera med den tänkta målgruppen och gav även fler besökare en anledning att stanna och julhandla i Ludvika.

Idé
Julen är något som angår oss alla. Och julstressen. Då ligger det nära till hands att man gör en praktisk övning av inköpen för att få det överstökat så fort som möjligt, istället för att göra det till en upplevelse. Julstugan var inte bara en fysisk plats där stressade julshoppare kunde stanna till en stund och njuta av underhållning, julklappstips. Genom att utnyttja lokalt engagemang och sociala mediekanaler var det också ett sätt att engagera mottagarna genom att låta dem skapa och själva vara bli del av budskapet, sprida det vidare inom sina sociala nätverk och t o m bli lite av lokalkändisar.

Tydlighet
I fallet med Julstugan var målet att förändra ett beteende. Att genom det engagemang som Julstugan skapade ge julshopparna en anledning att stanna i Ludvika och ge affärsinnehavarna i Engelbrekt Galleria och kringliggande butiker en kanal att kommunicera igenom, utan att det kändes påtvingat.

Utförande
Engagemang var ledordet i Julstugan-projektet. Och lokal prägel. Och få saker kan engagera lika mycket som just lokala företeelser. I juletid befinner vi oss svenskar antingen i butiker på jakt efter julklappar, eller online, i jakt efter butiker att handla dem i. Genom att finnas på plats fysiskt och erbjuda ett brett innehåll och utnyttja sociala mediekanaler (Facebook, Twitter och bloggvärlden) optimerades räckvidden så att Julstugan kunde bli ett begrepp för och engagera både äldre och yngre målgrupper. T o m arbetet med uppbyggnaden av den fysiska Julstugan kunde följas online (detta finns även dokumenterad på Flickr – http://www.flickr.com/photos/51442885@N02/).

Kampanjresultat
Mellan 1 och 22 december 2010 hade Julstugans LIVE-sändningar över 60 000 visningar och besöksantalet ökar fortfarande. Bloggen med julklappstips hade ca 7 000 besök till och Unika Ludvikas Facebook-sida fick hundratals nya vänner. LIVE-sändningarna i Gallerian hade över 150 inbokade gäster och drog stor publik på plats. Totalt LIVE-sändes 15 timmar WebbTV.

Kontaktperson: Jojje Pettersson, jojje@landetreklam.se