Nordic Iron
Nordic Iron är ett gruvbolag med rötter i Bergslagen och blicken mot framtidens hållbara stålindustri. Vi har tagit fram en ny varumärkesplattform, grafisk profil, tonalitet och webbplats som speglar bolagets tydligare identitet och roll i den gröna omställningen.

En symbol med djup och riktning
Logotypen för Nordic Iron är inspirerad av det som gör bolaget unikt – från järnhalten i det ultra-höganrikade koncentratet (69 %) till gruvans vertikala struktur. Formen för tankarna till både hisstrummor, kemiska symboler och valsade stålprodukter – och speglar på så vis hela resan från berg till framtidens hållbara lösningar.

Färger med förankring i platsen
Färgpaletten är hämtad från naturen runt Blötberget – med toner av blåbär, björk, bark, rönnbär och höstlöv. Jordnära kulörer som skapar känslomässig koppling till platsen och stärker berättelsen om ett bolag med rötterna i Bergslagen.

White space som strategi
Genomtänkt användning av white space ger det visuella uttrycket lugn, struktur och fokus. Det skapar utrymme för budskapet att andas och förstärker känslan av tydlighet, professionalism och tillit
Besök
Arbetsgrupp
Jojje och Ia på Landet Reklambyrå
Stefan Pettersson, Innovation Chapel
Arbetsplatser för produktionen
Landet Reklambyrå, Björnhyttan och Stockholm
















Landet Reklambyrå
Vi utvecklar strategier för en lyckad kommunikation och kan med vår erfarenhet välja rätt media för att nå den önskade kunden. Våra produktioner syns där det passar kunden, produkten och konsumenten bäst. Landet är den kreativa reklambyrån med utgångspunkt Dalarna & Stockholm.