JOFA

Året är 1962 och sverige spelar ishockeyfinal mot Canada. Matchen slutade 5-3 till sverige efter att Nisse, även kallad DubbelNisse fått iväg pucken som enligt Lennart Hylands välkända kommentar “Den Gliiider in i mål” avgjorde matchen. Sverige har vunnit VM-Guld.

Samma Nisse skulle också bli ett av ansiktena ut för den klassiska VM-hjälm från JOFA som lanserades i början på 60-talet. Ni känner säkert igen den här hjälmen då den är med på många av våra fotografier från barndomen då vi står där på isen med hjälmen tryckt över en toppluva. Den här Nisse var nämligen produktutvecklare på JOFA i den lilla orten malung i Dalarna och det var ju då självklart för dom att ge sig in i hockeybranschen.

Detta avsnitt handlar om JOFA. Medverkar gör förrutom Jojje Pettersson:
Håkan Södergren – Ishockeyspelare
Johnny Martinsson – fd. VD JOFA
Leif Skottheim – Produktutvecklare JOFA

Vi tar mer än gärna emot kommentarer och tips. Allt för att kunna göra den här podden bättre och bättre.

Kontakt Email | Facebook | Instagram

Bild för omslaget: Petterssons Foto Malung. Stort tack till Malung-Sälens kommun och till alla i Malung som hjälpt till. 

Har du tips på något vi bör få med i dessa avsnitt så blir vi jätteglada om du kontaktar oss. Antingen kontaktar du oss i våra sociala kanaler på Instagram eller Facebook eller så mailar du oss på varumarket@landetreklam.se

Varumärket avsnitt

Folkvagn – Podcastavsnitt

Folkvagn – Podcastavsnitt

Podavsnittet om Folkvagn publiceras 14 januari 2021FolkvagnDet finns bilar som liksom aldrig förlorar sitt värde. Framförallt om dom har kultförklarats, Där det finns en kultur som drivs vidare av entusiaster. Folkvagn, Folka, Beetle, bubbla, bagge.. Kärt barn har...

Jultomten – Podcastavsnitt

Jultomten – Podcastavsnitt

Jultomten. Visste ni att just det här utseendet av jultomten började etsas in som standardutseende av Coca Cola för 100 år sedan.

Trangia – Podcastavsnitt

Trangia – Podcastavsnitt

Trångsviken. En av de tidiga företagarna startade sitt företag redan 1925 och det skulle visa sig att det resulterade i en produkt som de flesta av oss tagit del av faktiskt över hela världen.

Mer om JOFA